glutamina działanie i efekty

Glutamina – efekty, działanie, jak stosować


Czy glutamina to cudowny suplement wspomagający regenerację i budowę masy mięśniowej, a może kolejny kit od marketingowców łasych na nasze pieniądze? Wszystko wyjaśniam poniżej.

 

Czym jest L-glutamina?

Glutamina(L-glutamina) to aminokwas endogenny – taki, który nasz organizm może wytworzyć we własnym zakresie, jeśli dostarczymy mu odpowiednich składników.
Jest bardzo ważnym aminokwasem w odbudowie tkanek, mięśni, okresach rekonwalescencji i rehabilitacji. Jest także bardzo dla zdrowia jelit i układu trawiennego oraz układu immunologicznego, ponieważ te komórki, wykorzystują glutaminę jako źródło energii.

Glutamina występuje w dużych ilościach w mięsie i jajach, a największe jej dawki można spotkać w białku serwetkowym lub kazeinie micelarnej, ale to ze względu na dużą koncentrację różnych białek.

 

Jakie efekty daje glutamina?

Glutamina jest używana głównie jako suplement wspomagający regenerację mięśni po ciężkim treningu lub przy częstych intensywnych treningach wytrzymałościowych jako środek antykataboliczny.

Glutamina przyspiesza powrót mięśni do pełnej sprawności, pozwala im na lepszą i sprawniejszą odbudowę, a tym samym może przyczynić się do szybszego wzrostu masy i progresu treningowego. Jednak jest to powiązane z dietą i czasem na regenerację, jaki przewidzieliśmy w swoim planie treningowym.

 

Glutamina budulcem mięśni

Około 60% naszych mięśni szkieletowych stanowi właśnie glutamina. To mówi samo za siebie jak ważna może być jej suplementacja. Jednakże, nasz organizm potrafi sam ją wytworzyć, a także dostarczamy jej sporo wraz z pożywieniem, dlatego można „rosnąć” bez glutaminy.
Jednak jej suplementacja może dobrze wpłynąć na szybsze zdobywanie masy mięśniowej i regeneracje potreningową.

 

Glutamina a hormon wzrostu

Glutamina jest jednym z czynników wpływających na poziom hormonu wzrostu. A jak wiadomo HGH jest jednym z dwóch głównych hormonów wpływających na rozbudowę masy mieśniowej. Badania pokazały, że dawka 2-5g glutaminy dziennie może powodować wzrost produkcji hormonu wzrostu o nawet 400%.
Należy pamiętać, że jest to uzależnione od wieku i naturalnych predyspozycji.

 

Jak przyjmować glutaminę?

Glutamina często powoduje u ludzi ją przyjmujących bóle głowy, zazwyczaj przez zły okres jej przyjmowania. Istnieje kilka metod, przyjmowanie przed treningiem, w czasie, lub po treningu. Żadna z tych metod nie jest błędna, albo najlepsza. Po prostu zależy to od efektów które chcemy osiągnąć.

Glutaminę przed i w czasie treningu warto przyjmować gdy zależy nam na zwiększeniu energii i wytrzymałości. Dostarczanie jej w czasie pozwoli przy długotrwałym wysiłku ponad 1,5h zachować energię i nie spalić mięśni.
Przyjmowanie po treningu wpłynie na poprawienie regeneracji i odbudowy potreningowej. Wspomoże procesy anaboliczne mięśni i przyspieszy ich powrót do formy.

Podczas redukcji będzie działać antykatabolicznie, zabezpieczając nasze ciężko wypracowane umięśnienie przed rozkładem podczas intensywnego wysiłku lub po nim.

Nie zaszkodzi też stosowanie glutaminy w dni nietreningowe, jako dodatek wzbogacający do szejka proteinowego czy nawet owsianki, albo omleta. Zadziała to dodatnio na regenerację i zwiększy postęp treningowy.

 

Czy warto inwestować w glutaminę?

Jeśli w naszym budżecie przeznaczamy jakąś kwotę na odżywki i mamy zapas, a nie wiemy co zrobić z tymi pieniędzmi to zamiast zakupu HMB czy innych dziwnych środków warto zainwestować w glutaminę. Nie kosztuje dużo, a jej działanie jest udowodnione i warte uwagi, zauważalne.

Jednak glutamina to nie jest obowiązkowy suplement, są inne bardziej efektywne i przydatne, a najważniejszym faktorem jest i tak dobra dieta.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *