Dlaczego warto jeść jajka na śniadanie i nie tylko? 1


Jestem dużym fanem jajek i postaram przybliżyć się wam za co je tak doceniam. Dawniej ludzie bardzo chętnie zaczynali dzień od jajek na twardo, na miękko, sadzonych lub jajecznicy. Obecnie życie w ciągłym biegu wyparło trochę ten nawyk żywieniowy. Niestety na naszą niekorzyść.

Według danych USDA National Nutrient Database, jajo kurze składa się średnio w 74,8% z wody, 12,6% z białka, 10,0% z tłuszczu (z czego 3,8% to tłuszcze jednonienasycone, 3,1% tłuszcze nasycone, 1,4% wielonienasycone, a ok. 0,42% to cholesterol), w 1,1% z węglowodanów (prawie wyłącznie cukrów prostych). 100 gramów jajek ma 147 kcal.

Jaja zawierają też dużo witamin A, D oraz niektórych witamin z grupy B.

To o składzie jajka mówi wikipedia, a przeliczając to bardziej na konkretne liczby to jedno jajko kurze klasy A i wielkości L(ok. 63-73g) zawiera:

Energia: 90kcal
Białko:8,1 g
Tłuszcze:6,3 g
Węglowodany:0,4 g

Zacznę od tego, że jajko to chyba najlepszy posiłek jaki może bez obrzydzenia spożyć człowiek. Dlaczego? Z prostego powodu, jajko to kompletny zestaw składników odżywczych do budowy nowego organizmu. Z jaja po pewnym czasie rozwinąłby się mały kurczak, który żyłby tylko dzięki substancjom zawartym w jajku, to jakbyśmy zjedli w całości młodą kurę. Dostarczymy dzięki temu wszystkich substancji potrzebnych do rozwoju kości, mózgu, mięśni etc. Cały wachlarz substancji potrzebnych do pracy i budowy naszemu ciału.
To takie moje przemyślenia na temat jajka, jednak jak najbardziej słuszne.

Jajko zawiera całą gamę aminokwasów, które nie zawsze jest w stanie wytworzyć organizm człowieka. Bynajmniej nie są zawarte jedynie w białku, jak sporo osób jest przekonanych. Aminokwasy z jaja są zawarte po około połowie w żółtku i w białku, tak więc aby uzyskać te 8g białka należy zjeść całe jajko. Te aminokwasy egzogenne(niewytwarzane przez organizm) mają kluczowe znaczenie w działaniu całego organizmu poczynając od układu krążenia, mieśniowo-szkieletowego po układ nerwowy. Swego czasu bardzo efektywnie poprawiałem sobie nastrój spożywając jajka i śledzie, które są bogate w związki takie jak Tyrozyna i Tryptofan, prekursory hormonów odpowiadających za samopoczucie.

Tłuszcze w jajku to w ok. 70% kwasy tłuszczowe nienasycone(omega), zdrowe dla ludzkiego organizmu i nie powodujące tycia. Usprawniają pracę gospodarki hormonalnej i mózgu. Dlatego nie warto zawsze pozbywać się żółtka gdy jesteśmy na diecie, ponieważ ma ono kluczowe znaczenie przy wytwarzaniu hormonów anabolicznych, a także tych pomagających spalić tkankę tłuszczową. Należy natomiast unikać niezdrowych tłuszczy.

Co więc z cholesterolem?
Podwyższony poziom złego cholesterolu to sprawa bardzo indywidualna, zależna od całej diety, trybu życia i aktywności fizycznej. Same jajka nie powodują problemów z cholesterolem w takim wymiarze, jak niektórzy skłonni są twierdzić odmawiając sobie jajek. Osoba uprawiająca sport nawet rekreacyjnie, unikająca tłuszczy zwierzęcych i innych nasyconych, odżywiająca się zbilansowaną dietą, może spożywać jajka do woli, aż do znudzenia i nie będzie miała problemów z cholesterolem. Potwierdziłem to na swoim przykładzie spożywając przez ok. rok, dzień w dzień na śniadanie 4-5 jajek. Cholesterol LDL miałem przy dolnej normie.

Jajka to też doskonały posiłek na koniec dnia dla osób ćwiczących. Dostarczają organizmowi wszystkich potrzebnych składników do obudowy w czasie snu, do produkcji hormonów, odbudowy mięśni, a przy tym nie zawierają węglowodanów, które w zbyt dużych ilościach spożywanych na noc powodują odkładanie się tłuszczu. Duża porcja jajek, a szczególnie białek wraz z kilkoma żółtkami dostarczy przez całą noc odpowiedniej podaży aminokwasów tak ważnych przy nabieraniu masy mięśniowej. Zdrowe tłuszcze zwiększą produkcję testosteronu – hormonu anabolicznego u mężczyzn.

Na koniec jeszcze mój sposób na obieranie jajek, bez irytacji.
Jajka gotujemy w osolonej wodzie, min. 9 minut, garnek z jajkami wstawiamy do zlewu i zalewamy zimną wodą, czekamy aż jaja ostygną. Kiedy wyjmiemy je i przez kilka sekund nie poczujemy ciepła to znaczy, że są już odpowiednie do obierania. Teraz obijamy jajko o stół czy talerz, tak aby popękało na całym obwodzie, teraz podważamy któreś pęknięcie i z łatwością obieramy je ze skórki.

Dlaczego warto jeść jajka na śniadanie i nie tylko?
Oceń wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Komentarz do “Dlaczego warto jeść jajka na śniadanie i nie tylko?