co to jest białko w proszku etykieta zdjęcie

Białko w proszku – co daje i kiedy używać?


W tym artykule dowiesz się czym jest białko w proszku, po co i jak go używać oraz jakie daje efekty.

Białko w proszku to suplement diety lub popularnie odżywka dla sportowców. Białko to jeden z 3 makroskładników w diecie każdego człowieka, jest głównym składnikiem mięśni i bez jego odpowiedniej ilości w codziennej diecie ciężko będzie zbudować więcej masy mięśniowej czy spalić tłuszcz.

Białko możesz znaleźć w takich produktach jak mięso, ryby, mleko, nabiał, orzechy, jajka, warzywa strączkowe.

Co to jest białko w proszku?

Białko w proszku to odżywka białkowa, najczęściej jest produkowana z mleka, a dokładniej serwatki. Składa się z wielu aminokwasów (rodzaje białka) i ma od 80 do 90+% białka w 100g.
Ma najczęściej postać proszku do rozrobienia z mlekiem lub wodą.
Jest więc najbardziej bogatym w białko źródłem białka. Można by to porównać do drewna i węgla. Drewno byłoby mięsem czy rybą, a odżywka białkowa węglem. Drewno pali się wolniej i da mniej ciepła i energii, niż węgiel o takiej samej masie, który mocniej się rozgrzeje i da więcej energii, oraz łatwiej i szybciej będzie się palił.

Podsumujmy jeszcze raz białko w proszku jest czymś w rodzaju dodatku do diety, który pomoże nam w uzyskaniu odpowiedniej ilości białka, która jest wymagana do wzrostu mięśni. Nie jest to cudowna odżywka, którą wystarczy wypić i od razu mięśnie będą rosnąć, jest czymś w rodzaju wsparcia, jest takim gościem, który popycha nasze auto zakopane w śniegu. Bez naszego napędu sam nie da rady, ale gdy my jesteśmy krok od wyjechania to jego pomoc może dużo zmienić.

Jest wiele rodzajów białka w proszku – WPC, WPI, Hydrolizat, a także aminokwasy pochodzenia zwierzęcego.

Kiedy stosować białko w proszku?

Białko w proszku może stosować każdy, niezależnie od wieku, wagi, płci. Jest to zwykły posiłek, trochę ubogi w inne wartości oprócz białka, ale nadal nie różni się niczym od innego jedzenia i nikomu nie zaszkodzi. To prawie jak mleko w proszku.

Jednak szczególnie duże korzyści ze stosowania odżywki białkowej osiągną osoby trenujące, czy to na siłowni, czy biegacze, czy odchudzający się. Każdy kto uprawia jakiś sport czy wysiłek fizyczny z powodzeniem może stosować odżywkę białkową.

Jak stosować białko w proszku?

Białko w proszku powinno stosować się do posiłku jako uzupełnienie białka, załóżmy, że zjadasz coś co ma 10g białka 100g węglowodanów i 5g tłuszczy, w tym wypadku z powodzeniem, możesz popić to białkiem w proszku.

Druga opcja to w okolicach treningu, przed czy po.
Takie stosowanie ma za zadanie antykataboliczne, czyli nie pozwolić na „trawienie” naszych mięśni podczas lub po treningu.

Tak więc możesz wypić białko przed treningiem 10-30minut, bądź bezpośrednio po treningu. Możesz spożyć jednorazowo od 15g do 50g białka, więcej niż 50g prawdopodobnie nie przyswoi się z postaci białka serwatkowego, zakładając, że nie połączysz go z niczym co spowolnie trawienie. Optymalna dawka to 20-30g białka. Powinno to dodatnio wpłynąć na twoją regenerację i wzrost tkanki mięśniowej.

Białko w proszku na masę?

Jeśli oczekujesz odpowiedzi na to pytanie, to za pewne słyszałeś o trenujących na siłowni osobach, spożywających białko serwatkowe. Czy wpływa ono na budowanie masy mieśniowej? Zdecydowanie tak, dostarcza bogatą gamę aminokwasów, w tym glutaminę, która jest głównym białkiem uczestniczącym przy budowie tkanki mieśniowej.

Jeśli chcesz powiększyć swoją masę z czystym sumieniem polecam ci stosowanie odżywek białkowych, nie tylko ze względu na to, że jest to szybkie i przyjemne uzupełnienie białka w diecie, ale i tanie, bo w przeliczeniu na % zawartość białka w 100g to zdecydowanie najtańsze źródło białka. Oczywiście nie tak pożywne jak jego konkurenci np. twaróg czy mięso.

Pamiętaj, że samo spożywanie białka nie załatwi za ciebie sprawy. Dieta to podstawa!

Białko w proszku – co daje i kiedy używać?
3 (60%) 2 votes

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *