gainer białko

Gainer – stosowanie, efekty, porady


Gainer, odżywka na masę, pozwalająca szybko uzupełnić kalorię, polecana dla osób z problemem przybierania na wadze. W tym artykule dowiesz się wszystkiego o Gainerze!

Jednym z fundamentów budowania masy mięśniowej jest to aby spożywać więcej kalorii, niż spalasz. Mówiąc najprościej musisz zjadać więcej niż potrzebujesz, aby ta nadwyżka, która zostanie mogła być wykorzystana do budowy masy mięśniowej, ważne jest aby pamiętać o spożywaniu wystarczającej ilości białka.

Dla wielu osób, spożycie tych dodatkowych kalorii, może być nie lada przeszkodą. Powodować to może, np. słaby apetyt, „mały żołądek” czy po prostu duża aktywność fizyczna, przez co spalamy dziennie dodatkowe kalorie i musimy uzupełniać ich więcej.

W świecie idealnym, albo w świecie zawodowych kulturystów, którzy poświęcają cały swój czas temu sportowi, wszystkie kalorie, które spożywasz powinny pochodzić z prawdziwych, zbilansowanych posiłków, zbudowanych ze świeżych produktów, jak ryby oceaniczne, domowe warzywa itp.
Nie oszukujmy się jednak, nie każdy ma czas, pieniądze i chęci do przygotowywania kilku posiłków dziennie. Tutaj na ratunek wkracza odżywka typu gainer. W skrócie to skondensowany do postaci proszku posiłek, zawierający białka, węglowodany i niewielką ilość tłuszczy. Osobiście traktuję to trochę jak koło ratunkowe. Jeśli muszę gdzieś szybko wyjść, lub zabrać ze sobą trochę jedzenia, a nie mam nic w lodówce, lub nie mam czasu na przygotowanie posiłku, to po prostu wsypuję kilka miarek do szejkera, zalewam mlekiem, mieszam i mam te 300-500kcal, 30g białka i węglowodany.

W tym artykule opiszę zalety i wady gainera, jego stosowanie i korzyści z tego płynące. Mam nadzieję, że pomogę ci w wyrobieniu sobie opinii na temat tego suplementu.

Co daje odżywka typu Gainer?

Odżywki na masę – gainery w głównym zamyśle pomagają ci dostarczyć wystarczającą ilość kalorii i wartości odżywczych(makroskładników) w ciągu dnia. Dzięki temu możesz w prosty sposób uzupełnić kalorie czy białko, bez potrzeby przygotowywania całego posiłku.
Gainer występuje jako proszek do rozrobienia z mlekiem lub wodą.

Jest to proste rozwiązanie problemu ze zbyt małą ilością spożywanych kalorii, a tym samym nienabieraniu masy mięśniowej. Dużo łatwiej wypić takiego shake’a niż zjeść cały obiad lub kilka kanapek.

Tego suplementu można używać też jako zamiennik posiłku, lub „koła ratunkowego” gdy nie mamy możliwości zjedzenia normalnego posiłku. Jesteś spóźniony do szkoły czy pracy, wystarczy, że wrzucisz do shakera kilka miarek gainera, zalejesz wodą, wymieszasz i możesz go wypić w drodze do pracy/szkoły.
Kolejną możliwością jest to gdy budzisz się rano po imprezie, w lodówce pustki, sklepy zamknięte, a najbliższy autobus masz za 2 godziny. Wtedy warto zabrać dzień wcześniej ze sobą shakera z samym proszkiem, który teraz zalejesz wodą i wypijesz, dostarczając tym samym pierwszych kalorii tego dnia i unikając katabolizmu.

Jak używać Gainera?

To bardzo proste, nie spotkałem się z inną formą gainera niż proszku do wymieszania z mlekiem lub wodą. Tak więc na pewno na etykiecie opakowania znajdziesz informacje na temat zalecanej porcji, jednak nie musisz się tym sugerować. Z tabeli wartości odżywczych możesz wyliczyć swoją porcję, którą chcesz spożyć. Zakładając, że w 100g produktu znajdziesz 20g białka, a chciałbyś przyjmować 30g białka w takim shake’u, w tym momencie po prostu zwiększasz porcję, którą załóżmy producent określił na 100g(4 miarki) to powinieneś użyć 150g(6 miarek).

Wsypujesz wszystko do shaker’a, słoika, butelki, dzbanka, kubka, co masz pod ręką i mieszasz. Jeśli możesz ten pojemnik zakręcić to wstrząsasz nim, aż wszystko się wymiesza, jeśli akurat masz same otwarte pojemniki to czeka cię długie mieszanie łyżką. Ja jednak polecam coś co można zakręcić, to ułatwia sprawę.

 

Czy moge przyjmować GAINERA jeśli nie ćwiczę?

Powiem szczerze, że to trochę bez sensu, ale dla leniwych jak najbardziej nie ma zastrzeżeń.
Niemniej jednak ciekawym zastosowaniem gainera może być pomoc w rekonwalescencji po operacjach jamy ustnej czy zębów. Gdy jedzenie jest utrudnione, a szczególnie gryzienie. Wtedy taka odżywka zawierająca dużo białka, węglowodanów i kalorii, a będąca w postaci płynu może być zbawienna.

Stosowanie w dni nietreningowe

Oczywiście gainer można stosować w dni nietreningowe, ponieważ nie jest to odżywka ściśle związana z treningiem, jak BCAA czy carbo. Jest to zamiennik posiłku i „uzupełniacz kalorii”. Traktuj to po prostu jak rodzaj posiłku typu kanapka czy jajecznica i wrzucaj go śmiało do swojego codziennego jadłospisu.
Kiedy przyjmować?

Aby dokładnie odpowiedzieć na to pytanie ważną informacją jest to jaką odżywkę przyjmujesz. Są różne gainery, które mają odmienne składy. Jedna powstają na bazie prostych węglowodanów i szybko przyswajalnych białek, te świetnie nadają się do stosowania po treningu czy w aktywnych godzinach dnia. Inne mogą zawierać długo przyswajalne białka i węglowodany złożone, te z kolei będą dużo lepiej się sprawdzać jako zamienniki posiłków.

Najważniejszym faktorem będzie jednak i tak ilość przyjmowanych kalorii i bilans makroskładników, jeśli kalorii będzie za mało przyjmowanie gainera nie da efektów, jeśli kalorii będzie dużo za dużo może to powodować zwiększanie się tkanki tłuszczowej szybciej niż mięśniowej.

Dla większości początkujących pora przyjmowania gainera i tak nie będzie miała większego znaczenia, nie mniej lepiej przyjmować go wcześniej niż później, tak aby wieczorem zjeść porządny posiłek, a nie wypić shake’a.

Gainer czy odżywka białkowa WPC?

Na pewno wiele osób zadało sobie to pytanie. WPC to praktycznie samo białko, które można wypić samo, lub zmieszać. Gainer jest często bardzo podobny z tym, że ma jeszcze dodane węglowodany.
Jeśli zależy ci na oszczędnościach możesz kupić same WPC i zmieszać z jakimś źródłem węglowodanów czy odżywką typu Carbo.

Czy opłaca się stosować Gainera?

Jeśli pytasz o opłacalność ekonomiczną w sensie czy warto wydać na niego pieniądze, to w mojej opinii odpowiedź jest bardzo prosta. Opłaca się.

Cena za porcję waha się od 2 do 5 zł, ciężko za taką kwotę zjeść coś na mieście, co byłoby równie dobrym źródłem makroskładników co gainer.

Nietypowe zastosowania Gainera

Jeśli myślisz, że z tego proszku można zrobić tylko shake’a to jesteś w błędzie. Możesz to potraktować jak dodatek do wielu posiłków, np. omleta czy ciastek. Po prostu miksując jajka z mąką dodaj jeszcze do tego gainera, a wyjdzie ci dużo bardziej sycący omlet. Jednak uważaj na to rozwiązanie, bo jest mało opłacalne i mało praktyczne. Dużo lepiej jednak wsypać więcej mąki i wbić dodatkowe jajka.
Bynajmniej, nic ci się nie stanie stosując taką metodę przygotowywania omletów na bazie gainera.

Ile shake’ów można wypić dziennie?

To już zależy od ciebie, ale nie polecałbym pić więcej niż 2-3 dziennie. Z prostego powodu, to nie jest prawdziwy posiłek, to nie są ziemniaki i schabowy, czy serek wiejski i płatki owsiane na mleku. Gainer to często wyizolowane makroskładniki bez całej otoczki w postaci witamin i minerałów oraz innych związków potrzebnych do funkcjonowania organizmu. Przy dłuższej praktyce zamieniania posiłków gainerem może okazać się, że przyniosło to wymierne korzyści.

Jakie są niebezpieczeństwa stosowania Gainera?

Tak jak pisałem wcześniej. Nadużywanie może prowadzić do wyjałowienia organizmu lub niedoboru pewnych związków egzogennych.
W przypadku jednak stosowania okazjonalnego lub raz dziennie, nie ma raczej obaw o jakiekolwiek skutki uboczne, poza przybieraniem na wadze i może wzdęciami czy biegunką.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *