Sauna – właściwości zdrowotne, korzyści 1


Sauna jest znana od wieków, w starożytnym Rzymie wejście do łaźni było tańsze niż bochenek chleba. U naszych przodków Słowian pełniła ona ważną, nawet rytualną rolę. Jej korzyści zdrowotne były znane przez wszystkich starożytnych. Dlaczego warto do niej chodzić regularnie, dowiesz się w tym wpisie.

Głównym mechanizmem działania sauny jest „stres cieplny” (ang. heat stress). Podczas wystawienia naszego ciała na działanie wysokiej temperatury w saunie, poddajemy je sytuacji stresowej, w której jego funkcjonowanie musi zostać podporządkowane jednej czynności – chłodzeniu nas.

 

Sauna zwiększa wytrzymałość

Sauna zwiększa transport składników odżywczych do mięśni szkieletowych, dzięki czemu szybciej pozbywamy się nadmiaru glikogenu (chemicznego związku, w którym nasze ciało gromadzi energię), co może owocować szybszym spalaniem tkanki tłuszczowej w dalszym czasie, przy zachowaniu odpowiedniej diety.

Poprzez ekspozycje na gorącą temperaturę w saunie, nasze ciało aklimatyzuje się, co skutkuje zmniejszeniem tętna maksymalnego i temperatury ciała podczas wysiłku.

Sauna buduje mięśnie

Szok termiczny wytworzony w saunie powoduje odpowiedź hormonalna ze strony naszego ciała, zwiększając poziom hormonów m.in. anabolicznych. Nagła zmiana temperatury, może mieć też związek z wydłużaniem czasu życia komórek, co udowodniono na mniejszych organizmach. Ma to wpływ na proces regeneracji potreningowej.

Sauna powoduje duży wyrzut hormonu wzrostu, który jest jednym z najważniejszych hormonów w naszym organizmie. Przyczynia się też w bezpośrednim stopniu do wzrostu masy mięśniowej.
Zwiększa wrażliwość insulinową.

Sauna wspomaga nasz mózg

Sauna zwiększa wytwarzanie i uwalnianie norepinefryny, co poprawia nasze skupienie i koncentracje uwagi.

Następuje wzrost poziomu prolaktyny, która poprawia szybkość działania umysłu poprzez zwiększenie mielinizacja (tworzenie się otoczki zbudowanej z mieliny na włóknach nerwowych, czyli pogrubianie połączeń nerwowych). Prolaktyna wykazuje także wspierające działanie w regeneracji uszkodzonych neuronów.

Wzrasta Neurotroficzny czynnik pochodzenia mózgowego (BDNF), co powoduje tworzenie nowych komórek mózgowych, poprawia się możliwość poznawania nowych informacji i zapamiętania ich.
To pomaga też przy niektórych rodzajach lęków, depresji, czy fobii.

Sauna powoduje silny wzrost dynorfiny, co ma przełożenie na działanie całego organizmu, który staje się bardziej wrażliwy na endorfiny – hormony szczęścia, wydzielane np. po intensywnym wysiłku.

 

Ile kalorii spala sauna?

 

Podsumowanie

Do sauny warto chodzić przynajmniej raz w tygodniu. Dla zwiększenia korzyści, ze swojego doświadczenia wiem, że należy schładzać ciało w radykalny sposób, np. lodowaty prysznic, lub grota śnieżna. Wtedy organizm przeżywa jeszcze większy szok, co skutkuje mocniejszym „hartowaniem”.

Przygodę z sauną najlepiej zaczynać stopniowo, od jednej, dwóch sesji, do kilku.

 

Sauna – właściwości zdrowotne, korzyści
Oceń wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Komentarz do “Sauna – właściwości zdrowotne, korzyści